User Rating: 5 / 5

Star activeStar activeStar activeStar activeStar active
 

”Fantastisk velavlet springhoppe med KÆMPE talent og kapacitet, sælges billigt da den nægter at springe til stævner.”
Sådan stod der i salgsannoncen, om den hest jeg for mange år siden tabte mit hjerte til i Sverige.

”Tillykke med købet og husk nu, at jeg HAR sagt til dig at den refuserer”, sagde sælgeren på klingende skånsk, da han afleverede træktovet, med hesten i, til mig efter endt handelsundersøgelse hos Hørsholm Hestepraksis.

Størstedelen af mit hesteliv, har jeg brugt på at arbejde med de heste, som andre havde givet op på og da jeg prøvede denne hoppe i Sverige, refuserede hun ikke en eneste gang, selvom jeg udfordrede hende både på højder og fyld. Hun løb lidt rigeligt, men jeg havde også insisteret på at prøve hende på trensebid i stedet for den springkandar de normalt red med, så jeg tænkte at det skulle jeg nok få arbejdet med..

Jeg fik hende hjem og gik i gang med arbejdet og hun var lovely! Hun havde tidligere gået 1.30 klasser, men så var hun gået i stå og jeg tænkte at jeg ville, som med mange andre før hende, starte på et lavere niveau og så arbejde fremad derfra. I træningen sprang jeg en masse små spring, med en masse fyld, mange små serier og alt hvad jeg bød hende sprang hun.. ”Ho ho ho, pjat med de svenskere der”, tænke jeg når hun sprang fantastisk og lækkert over springene.. Hun var stadig lidt stærk, men blev gradvist bedre og roligere..

felibob

Springhoppen på tur.
Masser af træning væk fra ridebanen kan hjælpe med at ændre hestens opfattelse af ridning/træningen hvis den har en adfærd baseret på ridebanen.


Første stævne.
Da jeg havde haft hende i 14 dage, tog jeg hende med til et træningsstævne, hvor hun skulle gå en Lb. Jeg var spændt på at se hvordan hun ville takle stævnesituationen og jeg tænkte at det ville give mig en idé om hvordan jeg skulle målrette den efterfølgende træning.. På opvarmningsbanen, var hun rolig og cool i skridt og trav, men så snart vi begyndte at springe, var hun virkelig svær at holde (på mit trensebid). Hun sprang dog virkelig fantastisk og efter et par spring var der en af de andre som sagde: ” øhh hvem er den efter den der?” Det er ”springrytter sprog” og betyder i virkeligheden, shit, den springer sgu godt den der!

Ikke en eneste refusering havde hun og snart blev det vores tur til at ride ind på banen.. Det var en klasse hvor man havde 90 sek. Til rådighed og så kunne man ride som man ville og derfor havde jeg god tid til at trave rundt og lade hende se banen... Hun var ret cool og ikke bange for noget af fyldet under de spring vi hilste på og da jeg fik startsignal og havde hilst på dommeren red jeg fortrøstningsfuldt ned mod spring nr. 1 som var en lille forskudt okser. Super galop, perfekt afstand og SLAM! Der parkerede hun. Hårdt og helhjertet.. Og så kom det værste!!


Da hun var refuseret stod hun fuldstændig bomstille, hun sænkede hovedet og nærmest dukkede sig i kroppen og så kunne jeg mærke hendes hjerte hamre fuldstændigt absurd. Hun gjorde sig klar til at modtage den straf der normalvis fulgte med en refusering. Jeg kan ikke huske jeg nogensinde har oplevet mere ubehagelig følelse på ryggen af en hest.. Jeg klappede hende og aede hende på halsen, snakkede til hende, men lige lidt hjalp det.. Hun trak først vejret igen, da jeg red væk fra springet.
3 gange red jeg mod springet og fik præcis samme scenario hver gang, men efter den 3. refusering (Som på det tidspunkt var det antal refuseringer man kunne have før man blev diskvalificeret til stævner) blev hun helt rolig og "normal" igen...

Hun havde helt tydeligt udviklet det der kaldes kontekst baseret adfærd.


Kontekstbetinget adfærd betyder, at hesten har lært at benytte ét sæt adfærd til én slags situationer og en anden slags adfærd til andre situationer.
Det kan sammenlignes med at vi voksne ( de fleste af os) har lært at sidde pænt ved bordet når vi er inviteret ud, men godt kan være lidt mere afslappet hjemme.
Hvis hesten har etableret en kontekstbaseret adfærd, så vil man typisk opleve at hesten også henter den sindstilstand, som hører til den bestemte kontekst. Det kan være springheste, som er helt rolige og lydhøre i dressuren, men svære at styre når der står spring på banen eller det kan være dressurheste, som er super fremme for hjælperne i træning og på opvarmningen, men så snart du rider op ad midterlinjen, så bliver den tung og langsom. Det hører også under kontekst baseret adfærd når den lille pony går ligeså fint i snor ved siden af den voksne, men når barnet selv skal trække den, stikker den af for at få græs.

kontekst


Også for hunde
Vores gamle hund, en stor Rhodesian Ridgeback, havde lært at den ikke måtte komme op i møblerne, men når den blev passet hos Stine fik den lov til at ligge hos hende i sofaen. Fordi det var en veletableret vane, for den at være på gulvet hos os, kunne den let skelne i mellem at den gerne måtte komme op hos Stine, men skulle blive på sin pude hos os... Nu har vi fået en ny Ridgeback hvalp og han er også i gang med at lære reglerne for vores familie.. Det gik faktisk rigtig fint med at være på gulvet, men så blev han passet hos Stine og oplevede hvor hyyyygeligt, det er at være i sofaen, så efterfølgende forsøgte han hele tiden at komme op i vores ( og han lå der vist også om natten, den snedige rad).

Indrømmet, der er ret fodkold i vores gamle hus, så hvem kan bebrejde ham ;-)
Nu har vi købt ham sin egen sofa og jeg håber det tilgodeser hans motivation/behov for at kommer både tættere på os og lidt højere op og samtidigt er der forbud mod sofasovning, når han bliver passet. Når hans adfærd er veletableret og han ved han skal blive på gulvet, kan man helt sikkert lære ham at i én bestemt kontekst, er det tilladt at komme op, men det er vigtigt at den primære ønskede adfærd et veletableret først.
Coffie sofa

Styr på reglerne
Sådan er det også med din hest. Jo mere konsekvent du kan være med dine regler i alle sammenhænge, jo tydeligere bliver det for hesten, hvad der er den ønskede adfærd og så kan du godt senere slække lidt på reglerne i enkelte situationer. Hvis du tilgengæld har en hest, som du oplever har fået etableret en uønsket kontekst baseret adfærd, så kan du ændre den ved at indføre samme regler/samme træning, som du bruger der hvor hesten udviser den ønskede adfærd. Hvis du f.eks har dressurhesten, som "dør" når du går i gang med programmet, så tag den til nogle træningsstævner, hvor du ikke rider for procenterne, men for træningen. Gør det samme i programmet, som du ville gøre derhjemme, hvis hesten skal gå bedre frem, være mere rolig osv. Med springhestene, gør jeg ofte det, at jeg tager i skridt eller stopper op og giver dem nogle kiks, hvis de bliver for stressede, præcist som jeg ville gøre i træningen derhjemme. Så de på den måde lærer at det er de samme regler, der er gældende alle steder.
Den svenske hoppe, havde oplevet at til træningen, var presset så stort og fortsatte indtil hun sprang, så derfor havde hun "opgivet" at refusere til træningen, men på stævnebanen, havde hun erfaret at hvis hun "bare" refuserede 3 gange, så fik hun fri bagefter og på den måde havde hun etableret denne kontekst specifikke adfærd. Det er selvfølgelig ikke ønskeligt at hesten har været tvunget over springene med så højt pres og det var derfor den løb så meget mellem springene og hendes træning kom til at bestå af masser af små spring uden pres, med mange kiks i paraderne mellem springene og så måtte hun af sted til træningsstævner, hvor der var mulighed for at springene kunne blive sat ned og vi kunne få mange forsøg for at bryde hendes forventning om at det hele sluttede efter 3 refuseringer.

Det store gennembrud kom til et træningsstævne, hvor hun refuserede på første spring og så blev springet pillet helt ned mens hun stod foran det og så kunne hun bare skridte henover.. Næste gang gik hun i stå og skridtede henover og derefter, sprang hun. Det føltes som om "en forbandelse blev brudt", men i virkeligheden var det bare en veletableret kontekst baseret adfærd, der blev ændret.

Læs også: Frygt for vandgraven, hvor du kan læse,- og se video af - hvordan en af BBH's elever fik hjælp til at ændre stress til tillid for sin springvallak.

God fornøjelse med din egen træning :-)

Husk også vores sommertræningslejr i uge 30 2017

 

Share

Seneste Nyt

Vil du være testrytter til midtvejseksamen på Vilhemsborg?

Har du lyst til at være testrytter til midtvejseksamen på Vilhelmsborg søndag d. 30. september 2018?

Vores testryttere er en stor og vigtigt del af eksamen og vi lover dig en spændende og lærerig dag. At være testrytter, og få undervisning af en af aspiranterne, foran vores censorer, giver en god mulighed for at få ny inspiration og "snuse lidt" til vores træningsprincipper. Alle står på tæer for at give dig en inspirerende dag og du er velkommen til at tage en ven med.

Read more...

fb Følg Blue Berry Hill på Facebook

Kursus

3 dags træningslejr 2-4.marts 2018

Helt unik mulighed for 3 dages intensiv træning for dig og din hest her på BBH

I løbet af disse 3 dage, får du undervisning med din hest 2 x dagligt.
Både enelektioner og lektioner hvor I rider to sammen.

Hver ekvipages lektioner tilrettelægges individuelt og vi arbejder både fra jorden og i sadlen.

Lektionerne med hestene bindes sammen af kortere teorioplæg og vi kommer hele vejen rundt om både hestens læring, hestens krop, rytterens krop og din egen tilstand i træningen.

Der er mulighed for at få en opstillingslektion i longe, hvor du får mulighed for at fokusere 100 % på din egen krop.

Vi kan arbejde med alle elementer af god træning inkl jordarbejde, indlæring af sidebevægelser fra jorden/i sadlen, longering, bomarbejde fra jorden/i sadlen, gangartsforbedring, tilvænning, og så selvfølgelig grundridning, dressur og springning.

Du sætter rammerne og vi skræddersyer lektionerne til dig og hestens behov.

Dette er en fantastisk mulighed for at komme i dybden med de udfordringer du oplever i træningen, fordi vi har så mange lektioner tæt op ad hinanden. Hver lektion bygger videre på den forrige og derfor kan vi flytte hestene virkelig langt og fylde dig op med mange mange redskaber til at videreføre træningen.

Den samlede sum af læring overstiger langt, det indhold der er i dine egne lektioner, fordi du har muligheden for at følge med i de andres lektioner og der vil være mulighed for analyseopgaver, af balndt andet hestens bevægelse, når de andre rider/træner.
Det er virkelig sjældent at vi har åbne kurser af denne art så grib chancen nu og send os en tilmelding, med en beskrivelse af dine behov og ønskertiltræningen, på This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.

PRAKTISKE INFORMATIONER

- Vi arbejder fra kl. 08.00 - 17.00 både fredag og lørdag,- og fra kl. 08.00 - 16.00 om søndagen, hvor vi har en grundig afrunding og målsætning for den fremtidige træning.
- Kurset afholdes her på BBH, Haugevej 13, 8620 i Kjellerup. Fredag - søndag 2. 4 marts. Mulighed for ankomst torsdag aften.
- Undervisningen varetages af Susan Kjærgård suppleret af en gæsteunderviser til opstillingslektioner- Der er mulighed for at overnatte på BBH i fælles sovesal under hele kurset med bad og toilet i stalden
- Der er boks og mulighed for fold for alle deltagere
- Deltagerne medbringer selv forplejning. Der er et køleskab og elkoger til rådighed

Prisen for hele kurset,
inkl boks, overnatning, materialer og lektioner 3.750 kr inkl. moms.

Der er kun plads til 8 deltagere og tilmelding er "først til mølle" :-)
Tilmelding på mail til This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.

 

Nyeste artikel

Sådan lærer hesten,- Forstærkning og straf

Adfærd opfører sig ligesom os mennesker. Den fortsætter kun sin opførsel hvis den "får noget ud af det".. Når en adfærd bliver forstærket, altså belønnet, vil den vokse. Hvis den ikke bliver forstærket, eller den endda bliver straffet, vil den mindskes. Det er værd at vide, når du arbejder med din hest, så du kan tilrettelægge træningen efter at forstærke den ønskede adfærd. Denne artikel fokuserer på hvordan forstærkning og straf fungerer og uddyber forskellene på det der kaldes positiv og negativ hhv forstærkning og straf.

Read more...