User Rating: 5 / 5

Star activeStar activeStar activeStar activeStar active
 

Når vores aspiranter når til modul 3 på BBH instruktøruddannelsen, skal de arbejde målrettet med kommunikation og formidling. En af de skriftlige opgaver består i, at skrive et fiktivt brevkassesvar, som skal skrives i 4 forskellige versioner. De skal skrive et svar for hvert af de 4 repræsentationssystemer, som de er blevet undervist i. (Læs mere om repræsentationssystemer her)

Det er vigtigt for instruktøren at kende repræsentationssystemerne, fordi de så kan målrette deres kommunikation til den enkelte elev og skabe størst værdi i lektionen. Hvis instruktøren underviser i et repræsentations system, der ligger langt væk fra eleven, vil det føles som om de ikke "taler samme sprog" og der er åbent rum for misforståelser.

Her får du et eksempel fra en af aspiranternes opgaver, hvor hun har beskrevet den samme øvelse til de 4 forskellige repræsentationssystemer.

1) Visuelt svar.

For at hjælpe din hest, kan du prøve at se efter, at tøjlerne danner en blød bue, når du rider fremad på din hest. Du skal forestille dig, at du og din hest svæver hen over jorden sammen, og at du kan se det for dig, som du ønsker hesten skal gøre. Imens du for dit indre blik ser for dig, at din hest standser blødt, tager du dine tøjler, og lukker hænderne omkring dem, så tøjlerne strammes, og buen på tøjlerne forsvinder. Tøjlerne danner nu en lige streg. Ser du, at hesten stadig bevæger sig frem, tager du dine hænder endnu længere tilbage mod dig selv. Når din hest standser, giver du helt slip i tøjlen, så tøjlerne igen danner buen. Denne øvelse gentager du. Når du ser at hesten standser, allerede så snart buen på tøjlerne forsvinder, kan du lave samme øvelse fra trav til skridt, og senere fra galop til trav. Du vil hurtigt se, at din hest er hurtigere til at standse, når du tager i tøjlen med hænderne.

2) Auditivt svar

For at hjælpe din hest, kan du prøve at høre efter, at tøjlerne hænger og "dasker", når du rider fremad på din hest. Du hører skridttakten i dit hoved, og tæller evt. Med 1-2-3-4. Imens du siger en "pruh"-lyd, strammer du tøjlerne. Du lytter efter hestens skridt standse. Hvis hesten ikke standser, strammer du tøjlerne lidt mere, imens du gentager "pruh"-lyden. Når din hest standser, giver du helt slip i tøjlen, så du næsten kan høre de falder løst ned. Denne øvelse gentager du. Når du hører at hesten standser, allerede så snart du tager i tøjlen og siger din "pruh"-lyd, kan du lave samme øvelse fra trav til skridt, og senere fra galop til trav.


3) Auditivt digitalt svar

Du skridter frem. Herefter strammer du tøjlen. Hvis hesten ikke standser, øger du presset i tøjlen. Lige i det sekund hesten standser, slipper du tøjlen. Nu har hesten lært, at den skal standse for at undgå ubehaget fra tøjlen. Næste gang du tager i tøjlen, vil hesten være hurtigere til at gentage denne adfærd – altså at standse. Denne læringsform kaldes negativ forstærkning. Det betyder blot, at du fjerner pres (negativ = minus = fjerner) og at det er dette, der får hesten til at "svare korrekt" på spørgsmålet. Du gentager dette, indtil hesten er hurtig til at standse ved tøjlepres. Herefter laver du samme øvelse fra trav til skridt, og senere fra galop til trav.


4) Kinæstetisk svar

For at hjælpe din hest, kan du prøve at mærke efter, at tøjlerne skal føles helt bløde i dine hænder, når du rider fremad på din hest. Du skal føle dig afslappet, og mærke hesten bevægelser under dig. Du sørger for at trække vejret dybt, så du rigtig kan mærke din egen krop. Når du føler at du har en god kontakt til din krop og til hestens krop, kan du stoppe din hest, ved at tage i tøjlerne, og mærke at den lette kontakt til tøjlen nu bliver stærkere. Hvis hesten ikke reagerer forholdsvis hurtigt, øger du presset, så kontakten til tøjlen bliver strammere. Når din hest standser, giver du helt slip i tøjlen, så tøjlerne føles helt lette i dine hænder. Denne øvelse gentager du. Når det føles rart, og du kan mærke, at du kan stoppe din hest fra skridt til parade, ved at have en blød kontakt til tøjlen, kan du lave samme øvelse fra trav til skridt, og senere fra galop til trav. Du vil hurtigt føle, at din hest er bedre til at reagere på de signaler, du giver den.

Ved du selv hvilket repræsentationssystem, der er dit foretrukne? Ellers kan det være du kan få en fornemmelse her, når du finder ud af hvilket af de fire svar, der passer bedst til dig.

 

Læs mere om BBH Basisinstruktør uddannelsen HER
Nyt hold til foråret 2018 med samlinger både i Jylland og på Sjælland

 

Share

Seneste Nyt

Tidl. Professor Jan Ladewig, ny censor hos BBH

I forbindelse med den kommende eksamen for aspiranterne på hold 9 på BBH Basisinstruktøruddannelsen, som afholdes på Vilhelmsborg i slutningen af marts, er der kommet ny censor i "Adfærd og Læringsteori".
Ny censor er intet mindre end den tidligere professor ved Landbohøjskolen, Jan Ladewig.

Read more...

fb Følg Blue Berry Hill på Facebook

Kursus

3 dags træningslejr 2-4.marts 2018

Helt unik mulighed for 3 dages intensiv træning for dig og din hest her på BBH

I løbet af disse 3 dage, får du undervisning med din hest 2 x dagligt.
Både enelektioner og lektioner hvor I rider to sammen.

Hver ekvipages lektioner tilrettelægges individuelt og vi arbejder både fra jorden og i sadlen.

Lektionerne med hestene bindes sammen af kortere teorioplæg og vi kommer hele vejen rundt om både hestens læring, hestens krop, rytterens krop og din egen tilstand i træningen.

Der er mulighed for at få en opstillingslektion i longe, hvor du får mulighed for at fokusere 100 % på din egen krop.

Vi kan arbejde med alle elementer af god træning inkl jordarbejde, indlæring af sidebevægelser fra jorden/i sadlen, longering, bomarbejde fra jorden/i sadlen, gangartsforbedring, tilvænning, og så selvfølgelig grundridning, dressur og springning.

Du sætter rammerne og vi skræddersyer lektionerne til dig og hestens behov.

Dette er en fantastisk mulighed for at komme i dybden med de udfordringer du oplever i træningen, fordi vi har så mange lektioner tæt op ad hinanden. Hver lektion bygger videre på den forrige og derfor kan vi flytte hestene virkelig langt og fylde dig op med mange mange redskaber til at videreføre træningen.

Den samlede sum af læring overstiger langt, det indhold der er i dine egne lektioner, fordi du har muligheden for at følge med i de andres lektioner og der vil være mulighed for analyseopgaver, af balndt andet hestens bevægelse, når de andre rider/træner.
Det er virkelig sjældent at vi har åbne kurser af denne art så grib chancen nu og send os en tilmelding, med en beskrivelse af dine behov og ønskertiltræningen, på This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.

PRAKTISKE INFORMATIONER

- Vi arbejder fra kl. 08.00 - 17.00 både fredag og lørdag,- og fra kl. 08.00 - 16.00 om søndagen, hvor vi har en grundig afrunding og målsætning for den fremtidige træning.
- Kurset afholdes her på BBH, Haugevej 13, 8620 i Kjellerup. Fredag - søndag 2. 4 marts. Mulighed for ankomst torsdag aften.
- Undervisningen varetages af Susan Kjærgård suppleret af en gæsteunderviser til opstillingslektioner- Der er mulighed for at overnatte på BBH i fælles sovesal under hele kurset med bad og toilet i stalden
- Der er boks og mulighed for fold for alle deltagere
- Deltagerne medbringer selv forplejning. Der er et køleskab og elkoger til rådighed

Prisen for hele kurset,
inkl boks, overnatning, materialer og lektioner 3.750 kr inkl. moms.

Der er kun plads til 8 deltagere og tilmelding er "først til mølle" :-)
Tilmelding på mail til This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.

 

Nyeste artikel

Sådan lærer hesten,- Forstærkning og straf

Adfærd opfører sig ligesom os mennesker. Den fortsætter kun sin opførsel hvis den "får noget ud af det".. Når en adfærd bliver forstærket, altså belønnet, vil den vokse. Hvis den ikke bliver forstærket, eller den endda bliver straffet, vil den mindskes. Det er værd at vide, når du arbejder med din hest, så du kan tilrettelægge træningen efter at forstærke den ønskede adfærd. Denne artikel fokuserer på hvordan forstærkning og straf fungerer og uddyber forskellene på det der kaldes positiv og negativ hhv forstærkning og straf.

Read more...