User Rating: 5 / 5

Star activeStar activeStar activeStar activeStar active
 

I denne periode er jeg ved at gennemgå de sidste opgaver på modul 3 fra de aspiranter på uddannelsen til BBH Basisinstruktør, som snart skal i gang med det fjerde og afsluttende modul inden den sidste eksamen.

Det er en skøn arbejdsopgave for mig og jeg glæder mig over de store fremskridt der er sket gennem modulerne. Hvert modul har sit eget hovedfokus og på dette modul 3 arbejder vi med kommunikation og formidling. Aspiranterne er blandt andet undervist af Annette Klausen, der har lært dem at fjerne negationer fra deres undervisning, at blive konkrete i deres ros, at sætte en ramme for lektionen, at give afbalanceret feedback, at spotte elevens repræsentations system og tilpasse lektionen samt at skifte deres egen position i forhold til behov.

De skal tage ansvar for lektionen, samtidigt med at de lærer eleven at tage ansvar for fremskridtene, de skal bruge HHH-modellen som de introduceres til på modul 3 og de skal løse alle de udfordringer ekvipagerne kommer ud for undervejs. Det er mange bolde der skal holdes i luften og de skal også helst inkorporere de inputs de har fået i den seneste feedback og afprøve de øvelser vi har arbejdet med på samlingerne.  

Jeg er imponeret over den indsats der bliver lagt for dagen :-)

Jeg har fået lov til at dele en af instruktører aspiranternes video fra dette modul. Aspiranterne afleverer flere af denne slags opgaver igennem forløbet hvor de har filmet udvalgte dele af en lektion og skrevet en analyse/beskrivelse af lektionen. Den giver jeg feedback på, som også indeholder løsningsforslag til fremtidige lektioner.

Det er mit håb at du kan finde inspiration i videoen, både til din egen ridning og også hvis du underviser andre.

Dorte er på denne video rigtig god til at få de formidlingsværktøjer vi har arbejdet med i spil. Hun har en positiv stemmeføring og formulering, der samtidigt er meget konkret. Hun sætter rammen for lektionen fra starten og hun holder et godt overblik for hestens behov for f.eks skridtpause gennem lektionen. Hun har hele tiden eleven med på opgaven og hun skifter mellem at være coachende, hvor eleven selv kommer på banen og mere instruerende, hvor hun giver præcise ’gør det og det’-anvisninger.

Det er vigtigt for mig at instruktørerne lærer at skabe selvtænkende elever, der bliver i stand til at løse problemer og skabe rideglæde også på egen hånd. De skal have viden og forståelse der hjælper dem til at videreføre træningen også udenfor lektionerne og derfor er ”hvorfor” forklaringer og afklaring af elevens forståelse meget vigtig.

Her er nogle uddrag fra min feedback til analysen.

Du kommer rigtig godt omkring rammesætning og afklaring fra starten af. Det er godt at starte med ”siden sidst” og du får stillet nogle gode konkrete, opfølgende spørgsmål til hvad præcist det er, der er blevet bedre og hvad skal I arbejde videre med. Super fint.

Når I træner fremdrift i skridt, kan du med fordel gøre det ud af en afkortning. Så vil det føles lettere for ham rent fysisk, at svare på signalet til at gå fremad.. + det træner øgning/afkortning som en ekstra bonus.

Jeg er imponeret over din evne til at finde det bedste kompromis i jeres set up og løse udfordringen i praksis.

Jeg nyder at se forbedringen fra gang til gang. Flot hvordan modstanden stort set er væk og han er ”med” i lektionen nu. Da hun sætter i trav 2.27 synes jeg det er en virkelig nydelig ”mellemfacon” og det er så dejligt du har fokus på at I skal bruge fremdrift. Man kan nemt komme til at hænge fast i ”laaaangsom” alt for længe, men her er det helt klart fremdriften, der skal hjælpe ham med at løfte sig. Fint set af dig!

2.57 må du gerne have lidt ekstra fokus på at hun får hænderne op og 3-4 cm frem.

3.33 er det igen dejligt du har fokus på fremdrift ligesom 3.47 meget fint viser at det er frem og ikke langsomt, der skal få hesten til at ”lægge sig ud til hånden” igen. Også her, læg mærke til at hun godt kunne få hånden lidt mere op og frem, mens hun driver.

Meget fine intervaller mellem lidt til siden og frem igen i schenkelvigningen og et godt eksempel på at det godt kan lade sig gøre at arbejde lidt med nogle videregående ting, selvom alt andet ikke er perfektioneret. Super du er så opmærksom på at hun adskiller hjælperne. Det er oftest der det går galt for de fleste i schenkelvigningerne..

I forhold til ryggen så kan man se den svinger lidt ned f.eks 7.35 (men så sjældent i forhold til i starten) og så kommer den rigtig godt op igen i den sidste del f.eks 8.33.

8.04 er igen et fint eksempel på at hun ville drage fordel af at gøre hænderne lidt højere, hvilket vil give de blødere albuer du selv nævner senere.. I det sekund dit fokus skiftede til at han skulle strække sig frem og ned, kom det med det samme og der kommer en masse rigtig fin trav. Det fortæller mig at I er ved at have skabt et ganske fornuftigt og mere stabilt basisfundament, når I kan hente det når I vil :-)

I den sidste, ellers gode, trav på venstre volte, er der behov for at hun lige får ham rettet op på udvendige venstre tøjle, så han bliver lige, får åbnet højre forben og står mere vinkelret på jorden. Så kan hun runde til højre igen bagefter. Du kan garanteret selv se det på videoen nu?

Det vil også hjælpe galoppen, hvor han på højre volten især kommer til at stå lidt understillet med indvendige højre forben og hænge over indvendige skulder. Ved at anholde på udvendige og gøre ham lige, vil hun få ham mere op at stå vinkelret på jorden.. Og så bliver der bedre plads til at indvendige side kan komme op og frem i galoppen.

Noget dejlig dejlig trav her i slutningen og så lige fokus på hænderne helt til slut, hvor han går lidt imod, så bliver det helt perfekt.

Dorte beskriver sin fremtidige plan sådan her:

Jeg vil arbejde videre med løsgørende arbejde; slalom, volter af forskellig diameter, slangegange, små temposkift, bomme, ligeudretning/lige sporing og overgange(som også kan styrke ham, når han er løsgjort). Målet er, at få Romeo mere afspændt og få ham til at bære/løfte sig i halsens og ryggens overlinie/muskulatur i alle 3 gangarter. Når det lykkes, forventer jeg, at han for det første bedre undgår muskelmæssige smerter/skader, samt at han gennem en bedre brug af sin krop og Lærkes blødere og mere forståelige signalindvirkning, vil fortsætte den nye stil med at springe uden refuseringer og blive bedre og lettere at ride rundt på (spring)banen.

I min egen tilgang, vil jeg tænke over Lærkes repræsentationssystemer, og jeg vil veksle mellem at være coachende og instruere. Jeg ser, at Lærke har brug for, at jeg til tider guider hende på sporet med den coachende tilgang, mens jeg også til tider må styre og vise vejen tydeligt, så hun får en fornemmelse af, hvornår Romeo arbejder hensigtsmæssigt.

Jeg er glad for at have fået lov til at dele videoen og jeg glæder mig til at følge Lærke og Romeo, samt selvfølgelig Dorte, der snart skal til afsluttende eksamen :-)

Se videoen HER

 

Du kan læse mere om uddannelsen til BBH Basisinstruktør her

Share

Seneste Nyt

Vil du være testrytter til midtvejseksamen på Vilhemsborg?

Har du lyst til at være testrytter til midtvejseksamen på Vilhelmsborg søndag d. 30. september 2018?

Vores testryttere er en stor og vigtigt del af eksamen og vi lover dig en spændende og lærerig dag. At være testrytter, og få undervisning af en af aspiranterne, foran vores censorer, giver en god mulighed for at få ny inspiration og "snuse lidt" til vores træningsprincipper. Alle står på tæer for at give dig en inspirerende dag og du er velkommen til at tage en ven med.

Read more...

fb Følg Blue Berry Hill på Facebook

Kursus

3 dags træningslejr 2-4.marts 2018

Helt unik mulighed for 3 dages intensiv træning for dig og din hest her på BBH

I løbet af disse 3 dage, får du undervisning med din hest 2 x dagligt.
Både enelektioner og lektioner hvor I rider to sammen.

Hver ekvipages lektioner tilrettelægges individuelt og vi arbejder både fra jorden og i sadlen.

Lektionerne med hestene bindes sammen af kortere teorioplæg og vi kommer hele vejen rundt om både hestens læring, hestens krop, rytterens krop og din egen tilstand i træningen.

Der er mulighed for at få en opstillingslektion i longe, hvor du får mulighed for at fokusere 100 % på din egen krop.

Vi kan arbejde med alle elementer af god træning inkl jordarbejde, indlæring af sidebevægelser fra jorden/i sadlen, longering, bomarbejde fra jorden/i sadlen, gangartsforbedring, tilvænning, og så selvfølgelig grundridning, dressur og springning.

Du sætter rammerne og vi skræddersyer lektionerne til dig og hestens behov.

Dette er en fantastisk mulighed for at komme i dybden med de udfordringer du oplever i træningen, fordi vi har så mange lektioner tæt op ad hinanden. Hver lektion bygger videre på den forrige og derfor kan vi flytte hestene virkelig langt og fylde dig op med mange mange redskaber til at videreføre træningen.

Den samlede sum af læring overstiger langt, det indhold der er i dine egne lektioner, fordi du har muligheden for at følge med i de andres lektioner og der vil være mulighed for analyseopgaver, af balndt andet hestens bevægelse, når de andre rider/træner.
Det er virkelig sjældent at vi har åbne kurser af denne art så grib chancen nu og send os en tilmelding, med en beskrivelse af dine behov og ønskertiltræningen, på This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.

PRAKTISKE INFORMATIONER

- Vi arbejder fra kl. 08.00 - 17.00 både fredag og lørdag,- og fra kl. 08.00 - 16.00 om søndagen, hvor vi har en grundig afrunding og målsætning for den fremtidige træning.
- Kurset afholdes her på BBH, Haugevej 13, 8620 i Kjellerup. Fredag - søndag 2. 4 marts. Mulighed for ankomst torsdag aften.
- Undervisningen varetages af Susan Kjærgård suppleret af en gæsteunderviser til opstillingslektioner- Der er mulighed for at overnatte på BBH i fælles sovesal under hele kurset med bad og toilet i stalden
- Der er boks og mulighed for fold for alle deltagere
- Deltagerne medbringer selv forplejning. Der er et køleskab og elkoger til rådighed

Prisen for hele kurset,
inkl boks, overnatning, materialer og lektioner 3.750 kr inkl. moms.

Der er kun plads til 8 deltagere og tilmelding er "først til mølle" :-)
Tilmelding på mail til This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.

 

Nyeste artikel

Sådan lærer hesten,- Forstærkning og straf

Adfærd opfører sig ligesom os mennesker. Den fortsætter kun sin opførsel hvis den "får noget ud af det".. Når en adfærd bliver forstærket, altså belønnet, vil den vokse. Hvis den ikke bliver forstærket, eller den endda bliver straffet, vil den mindskes. Det er værd at vide, når du arbejder med din hest, så du kan tilrettelægge træningen efter at forstærke den ønskede adfærd. Denne artikel fokuserer på hvordan forstærkning og straf fungerer og uddyber forskellene på det der kaldes positiv og negativ hhv forstærkning og straf.

Read more...