User Rating: 5 / 5

Star activeStar activeStar activeStar activeStar active
 

 

For noget tid siden fik jeg en kærkommen påmindelse om hvorfor det kan være en god idé at praktisere som man prædiker...
Jeg har en rigtig dejlig (og ret stor) ung vallak, som vi selv har avlet.. Han er sød, rar og god og ganske nem at håndtere.Fordi han kun er 3 år, er han ikke trænet noget særligt, men han er dygtig til at gå i snor når han skal til og fra fold, kan vente på sin kiks ved lågen, løfte alle 4 ben for smeden og stå stille når han skal have grimen på.
Indimellem træner jeg ham i at trække lidt rundt i ridehallen mens han finder de kiks jeg har gemt i hjørnerne og under de "farlige" paraplyer, men derudover er der ikke nogle særligt svære opgaver i hans tilværelse..

Og der har ikke rigtigt været nogle oplevelser, hvor han har været kraftigt motiveret til det modsatte af det jeg havde planlagt for ham.. Indtil i går!

I løbet af vinteren har hestene gået på vores grusfolde og nu er de så i gang med at blive indgræsset. Jeg flytter dem fra grusfoldene hen på eftermiddagen og så får de lov til at være på græsset indtil det er tid til at komme ind og så får de gradvist længere tid derude.. Det er et langt stykke at trække dem, fra gruset og ned gennem den endnu ikke hel færdige løbegang til den bagerste græfold, men jeg har tænkt at det jo også er meget god træning for de unge, at de lige er i hånd en gang ekstra. Det har fungeret rigtig fint de første dage, men i går var der et eller andet i valakkens univers, der gjorde at den bare ikke kunne vente med at komme ned til de andre da det blev hans tur.. Det var umuligt for ham at gå i normal skridt og jeg kunne godt fornemme at spændingen byggede op, mens jeg konstant forsøgte at balancere på grænsen, hvor han lige ventede lidt på mig, men uden at bremse ham så meget at det ville kamme over for ham..


Han er normalt virkelig dygtig til at stoppe, for min udånding og et let tag i snoren og så står han pænt og venter på sin kiks.. På et tidspunkt, var det som om der kom et lille hul igennem, så jeg tænkte vi måske lige kunne have en "kikse-pause" indtil der kom ro på igen..

Fra nul til 100

Og det var så der, lige der, mens jeg stod i starten af løbegangen og fiskede efter kiks med den ene hånd i lommen, at han nåede til det punkt hvor han bare ikke kunne klare at vente på det dejlige saftige grønne græs og sine venner længere.. Og så løb han!! Løb for fulde gardiner.. Jeg holdt alt hvad jeg kunne med den ene hånd jeg havde til rådighed (ja, den anden nåede jo ikke engang om af lommen før det var for sent) mens jeg kunne mærke varmen fra friktionen mellem handsken og tovet brede sig over håndfladen.. Og så stod jeg der med alle mine talenter (eller mangel på samme) og med fri udsigt til hans mås og bunden af baghovene mens han bukkende og hvinende fløj ned til lågen.. Da jeg begyndte at gå ned mod enden hvor han skiftevis huggede græs i sig og dansede for at komme ind ad lågen, var det med et slemt såret ego og skrammer på forfængeligheden.. Hold fast hvor er det bare provokerende, at stå der tilbage med varme håndflader og min første tanke var da også at få fat i ham og trække ham tilbage til "åstedet" og lære ham at den laver man ikke med mig!! Nå!


På min "walk of shame" ned gennem gangen, kom jeg i tanke om, at det med læring er noget jeg taler meget om og elsker at undervise andre i.. For at hesten (eller mennesket) skal kunne lære noget, er det vigtigt at den er rolig og fokuseret, forklarer jeg.. Stress og øget alarmberedskab er den største forhindring for effektiv indlæring, gentager jeg om og om igen og det kom jeg heldigvis i tanke om inden jeg nåede hen til hesten.. Derfor fik jeg bare fat i tovet, gav ham den der kiks jeg havde gjort mig så store anstrengelser for at fiske frem tidligere og lukkede ham ud på fold til sine venner.. Nu tænker du måske "hvorfor i alverden skulle han have en kiks?". Det skulle han fordi jeg gerne ville genetablere hestens oplevelse af at jeg var et positivt bekendtskab og fordi jeg gerne lige ville have en kontakt med den, inden jeg lukkede den ind ad lågen.

Efterfølgende har jeg både tænkt over hvad det mon var der gjorde at det lige præcist den dag var så svært for ham at vente og især, hvad kan jeg gøre for at minimere risikoen for at ende i den situation igen.. Og det er her "mellemdistancen" kommer ind i billedet. Det er som regel ikke særlig svært at få hesten til at reagere på vores anvisninger, hvis de anviser det samme som hesten i forvejen er motiveret for. Jeg tror, at det der er sket for mig med min vallak er, at jeg sjældent har været i en situation hvor jeg har bedt den om noget den ikke har haft særlig motivation for.

Motivation

Han synes som regel mine forslag er fine og så følger han fint med. Nu stod vi så i en situation hvor han absolut IKKE synes mit forslag om at tage det langsomt ned til vennerne og græsset var særlig godt og han kunne ikke holde ud at vente længere.. Fordi vi ikke rigtigt har haft nogle små motivationskonflikter, havde han ingen erfaring, der kunne fortælle ham at det sagtens kan ende godt selvom han ikke kan følge sin motivation og han er ikke vant til at presset kommer særlig højt op og slet ikke i nærheden af hvor det kom op mens jeg forsøgte at holde ham tilbage. Det blev bare FOR meget for ham til at han kunne håndtere det og "jeg er skredet" lod til at være en god adfærd.. for ham ;-)

Noget af det unge heste skal lære i starten af deres træning, er bl.a at de ikke altid kan følge deres egen motivation. Her er det vigtigt at træne dem på mellemdistancen hvor de er rolige, men hvor opgaven man præsenterer dem for er en lille smule vanskelig og hvor hesten måske er lettere motiveret for noget andet end det opgaven byder på. Hvis man så kan få hesten til give slip på sin oprindelige motivation og i stedet følge anvisningen har man muligheden for at sørge for at det bliver til en rigtig god oplevelse for hesten at den fulgte anvisningen, ved f.eks at skrue højt op for positiv forstærkning i form af, godbid, foder, kløning, selskab af en anden hest eller lignende. På den måde opbygger man et slags "reference kartotek" hos hesten, hvor den mange gange oplever at det er behageligt/en god idé for den, at følge anvisningen og man øger derved dens motivation for at følge menneskets anvisning næste gang.

Find balancen

Balancen i denne træning handler især om at man i meget små skridt gør træningen gradvis sværere, netop for at undgå at ryge for højt op i sværhedsgrad, som det skete den dag på vej ud til folden. I tilfældet med min vallak vil jeg i praksis prøve at skabe situationer, der motiverer ham til at gå fremad og i den situation træne hans stop. Det kan f.eks være at få en hjælper til at gå foran os med en foderspand, som han gerne vil hen til. Her vil det være mest motiverende for ham at fortsætte fremad, men NÅR han så stopper for mit signal, kan hjælperen komme hen til os med spanden og lade ham få et par mundfulde.


Det kan også være at hans yndlingsveninde fra folden, skal gå lidt i forvejen og når han så er motiveret for at følge efter, kan jeg bede ham om at stoppe og hjælperen kan bringe den anden hest tilbage. Her vil min vallak igen opleve at det kan være en god løsning at efterkomme anmodningen og jeg bygger ovenpå de gode referencer, så jeg har nogle erfaringer at trække på næste gang han og jeg kommer i en mere presset situation. Når jeg så har fået skabt en bedre konsolidering af reaktionen på mine bremsende kommandoer, skal jeg helt sikkert til at kigge på reaktionerne til 'fremad'.. For lur mig om jeg ikke kan genfinde det same hul i mellemstadiet på fremad, som det jeg ikke havde set i bremserne..


Og så slipper han for at skulle blive ude af den i fremtiden og jeg undgår at skulle konfronteres med den sårede følelse af ikke at have styr på min hest :-P
Win win..

 Læs også: Derfor falder du af

Share

Seneste Nyt

Vil du være testrytter til midtvejseksamen på Vilhemsborg?

Har du lyst til at være testrytter til midtvejseksamen på Vilhelmsborg søndag d. 30. september 2018?

Vores testryttere er en stor og vigtigt del af eksamen og vi lover dig en spændende og lærerig dag. At være testrytter, og få undervisning af en af aspiranterne, foran vores censorer, giver en god mulighed for at få ny inspiration og "snuse lidt" til vores træningsprincipper. Alle står på tæer for at give dig en inspirerende dag og du er velkommen til at tage en ven med.

Read more...

fb Følg Blue Berry Hill på Facebook

Kursus

3 dags træningslejr 2-4.marts 2018

Helt unik mulighed for 3 dages intensiv træning for dig og din hest her på BBH

I løbet af disse 3 dage, får du undervisning med din hest 2 x dagligt.
Både enelektioner og lektioner hvor I rider to sammen.

Hver ekvipages lektioner tilrettelægges individuelt og vi arbejder både fra jorden og i sadlen.

Lektionerne med hestene bindes sammen af kortere teorioplæg og vi kommer hele vejen rundt om både hestens læring, hestens krop, rytterens krop og din egen tilstand i træningen.

Der er mulighed for at få en opstillingslektion i longe, hvor du får mulighed for at fokusere 100 % på din egen krop.

Vi kan arbejde med alle elementer af god træning inkl jordarbejde, indlæring af sidebevægelser fra jorden/i sadlen, longering, bomarbejde fra jorden/i sadlen, gangartsforbedring, tilvænning, og så selvfølgelig grundridning, dressur og springning.

Du sætter rammerne og vi skræddersyer lektionerne til dig og hestens behov.

Dette er en fantastisk mulighed for at komme i dybden med de udfordringer du oplever i træningen, fordi vi har så mange lektioner tæt op ad hinanden. Hver lektion bygger videre på den forrige og derfor kan vi flytte hestene virkelig langt og fylde dig op med mange mange redskaber til at videreføre træningen.

Den samlede sum af læring overstiger langt, det indhold der er i dine egne lektioner, fordi du har muligheden for at følge med i de andres lektioner og der vil være mulighed for analyseopgaver, af balndt andet hestens bevægelse, når de andre rider/træner.
Det er virkelig sjældent at vi har åbne kurser af denne art så grib chancen nu og send os en tilmelding, med en beskrivelse af dine behov og ønskertiltræningen, på This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.

PRAKTISKE INFORMATIONER

- Vi arbejder fra kl. 08.00 - 17.00 både fredag og lørdag,- og fra kl. 08.00 - 16.00 om søndagen, hvor vi har en grundig afrunding og målsætning for den fremtidige træning.
- Kurset afholdes her på BBH, Haugevej 13, 8620 i Kjellerup. Fredag - søndag 2. 4 marts. Mulighed for ankomst torsdag aften.
- Undervisningen varetages af Susan Kjærgård suppleret af en gæsteunderviser til opstillingslektioner- Der er mulighed for at overnatte på BBH i fælles sovesal under hele kurset med bad og toilet i stalden
- Der er boks og mulighed for fold for alle deltagere
- Deltagerne medbringer selv forplejning. Der er et køleskab og elkoger til rådighed

Prisen for hele kurset,
inkl boks, overnatning, materialer og lektioner 3.750 kr inkl. moms.

Der er kun plads til 8 deltagere og tilmelding er "først til mølle" :-)
Tilmelding på mail til This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.

 

Nyeste artikel

Sådan lærer hesten,- Forstærkning og straf

Adfærd opfører sig ligesom os mennesker. Den fortsætter kun sin opførsel hvis den "får noget ud af det".. Når en adfærd bliver forstærket, altså belønnet, vil den vokse. Hvis den ikke bliver forstærket, eller den endda bliver straffet, vil den mindskes. Det er værd at vide, når du arbejder med din hest, så du kan tilrettelægge træningen efter at forstærke den ønskede adfærd. Denne artikel fokuserer på hvordan forstærkning og straf fungerer og uddyber forskellene på det der kaldes positiv og negativ hhv forstærkning og straf.

Read more...